Jak przygotować się do ciąży?

ciazaW obecnych czasach nikt nie ma wątpliwości, że zaplanowana ciąża daje dużo większe szanse na prawidłowy jej przebieg, szczęśliwe rozwiązanie i zdrowe dziecko. Na co zatem zwrócić uwagę, o czym powinniśmy wiedzieć, jak się odżywiać, czego unikać planując powiększenie rodziny? Czy przyszły tata też powinien się przygotować? W poniższym artykule postaramy się przybliżyć najważniejsze aspekty związane z planowaniem ciąży.

Kiedy zacząć?

Lekarze oraz eksperci zgodnie twierdzą, że najlepiej przygotowania rozpocząć już rok wcześniej. To optymalny czas, aby doprowadzić nasz organizm do dobrej formy, która będzie niezwykle cenna podczas przebiegu ciąży oraz późniejszego porodu i czasu połogu. Nasze zdrowie oraz solidna kondycja fizyczna i psychiczna to najcenniejszy skarb jaki możemy dać naszemu dziecku na początku jego życia. Nigdy później nie będzie już miało to tak wielkiego wpływu na dobrostan naszego potomka, dlatego naprawdę warto zadbać o jak najlepsze warunki dla nowego życia rozwijającego się w naszym organizmie.

Dieta

Podstawowym czynnikiem, który powinien pojawić się podczas przygotowań do ciąży jest dobrze zbilansowana i bogata w składniki odżywcze dieta. Przede wszystkim powinnaś unikać produktów wysoko przetworzonych zawierających duże ilości cukru, tłuszczu i soli. Wskazane jest spożywanie produktów bogatych w witaminy, sole mineralne oraz błonnik. Pełnoziarniste pieczywo, kasze, gotowane na parze warzywa, owoce, chude mięso to produkty, które na stałe powinny zagościć w twoim jadłospisie. Oczywiście rezygnujemy z wszelkich używek jak alkohol, czy kofeina.

W okresie przed ciążą oraz w pierwszych tygodniach ciąży zaleca się stosowanie kwasu foliowego (witamina B9) bowiem skutki niedoboru tej witaminy dla rozwoju płodu mogą być naprawdę poważne. Możliwość stosowania pozostałych suplementów diety powinna być niezwłocznie skonsultowana z lekarzem.

Aktywność fizyczna

Przyszła mama powinna mocno zadbać o swoją kondycję. Ciąża oraz poród to nie lada wyzwanie dla całego organizmu. Twoje mięśnie, stawy, kości będą mocno obciążone dlatego tak ważne jest, aby być przygotowanym fizycznie do okresu ciąży i porodu. Zaleca się długie spacery, pływanie, aerobik, nordic walking i wszystkie inne formy ćwiczeń, które poprawiają funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Wizyta u lekarza

Niezbędne będą wizyty u lekarza, który zbada cię i szczegółowo podpowie jak najlepiej przygotować się do okresu ciąży. Jeśli chorujesz na jakiekolwiek choroby przewlekłe będziesz musiała odwiedzić konkretnego specjalistę, bowiem każda choroba może istotnie komplikować przebieg ciąży, co ma oczywiście bezpośredni wpływ na zdrowie i rozwój naszego dziecka.

Podobnie jak w przypadku jakichkolwiek suplementów diety, tak i w przypadku stosowanych lekarstw konieczna będzie konsultacja z lekarzem. Sprawdzi on czy stosowane przez ciebie leki nie będą powodować jakichkolwiek zaburzeń niekorzystnie wpływających na okres przed ciążą. Jeszcze bardziej istotne jest konsultowanie każdego preparatu już w trakcie ciąży.

Lekarz skieruje cię także na konieczne badania laboratoryjne, które pozwolą stwierdzić obecność konkretnych przeciwciał. Mowa tu między innymi o toksoplazmozie, czy różyczce, które w czasie ciąży są niezwykle niebezpieczne dla płodu.

Odwiedź stomatologa

Przed zajściem w ciążę niezwłocznie należy odwiedzić swojego dentystę. Zęby z próchnicą mogą być źródłem niebezpiecznych zakażeń, a poza tym podczas ciąży stomatolodzy mają ograniczone możliwość leczenia ewentualnych bólów zęba. Nie zawsze można zastosować znieczulenie, a już na pewno odpadają antybiotyki, dlatego bardzo istotny jest dobry stan zębów i jamy ustnej przed i podczas okresu ciąży.

Przyszły tata

Panowie również powinni niezwłocznie zacząć dbać o siebie. Jest wiele dowodów na to, że jakość nasienia ma wpływ nie tylko na skuteczność zapłodnienia, ale także na jego przyszły rozwój. W obecnych czasach notuje się nieustanny wzrost niepłodności u mężczyzn prawdopodobnie wywoływany przez współczesny tryb życia, tj. nieprawidłowa dieta, wielokrotnie przetworzona żywność z zawartością chemicznych dodatków, ciągły stres, alkohol, papierosy i inne używki.

Jeśli zatem mężczyzna starający się o dziecko chce, aby jakość i ilość plemników zawarta w nasieniu była na zadowalającym poziomie powinien jak najszybciej wprowadzić możliwie zdrowy tryb życia. Przede wszystkim należy zadbać o kondycję fizyczną oraz odstawić wszelkie używki. Czy wiesz, że dzieci osób palących papierosy są bardziej podatne na choroby układu oddechowego oraz mają niższą wagę urodzeniową?

Czy oprócz zbilansowanej diety, obniżenia stresu i dobrej kondycji fizycznej możemy jeszcze jakoś wspomóc jakość nasienia? Możemy stosować suplementy diety, bądź produkty bogate w cynk, witaminę A, C oraz kwas foliowy. Wszystkie te składniki mają bezpośredni wpływ na jakość spermy i żywotność plemników.

Podziel się z innymi!

2 Responses to Jak przygotować się do ciąży?

  1. Ania_Inofolic pisze:

    Dieta w okresie starań o dziecko jest bardzo ważna. W końcu to ona wpływa na sprawność naszego organizmu. Nie należy również zapominać o suplementacji. Kwas foliowy to podstawa, WHO zaleca przyjmowanie 0,4 mg dziennie minimum na 6 tygodni przed zajściem w ciążę. Jego sztuczna suplementacja jest konieczna, ponieważ naturalne foliany giną podczas obróbki termicznej. Organizm nie jest w stanie uzyskać z pożywienia jego odpowiedniej ilości. Dodatkowo warto także pamiętać o zdrowych, regularnych posiłkach – koniecznie wzbogaconych o warzywa i owoce. Tylko dzięki odpowiedniej diecie będziemy w stanie przygotować się do narodzin dziecka.

    Pozdrawiam.
    Ania,
    doradca online Inofolic.
    www.inofolic.pl

  2. OE Mapa Zdrowia pisze:

    Witam.

    Dieta bogata w błonnik w czasie przygotowań do ciąży pozwala oczyścić organizm z zalegających w nich złogów i toksyn, a tym samym zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia w późniejszym okresie problemów trawiennych takich jak wzdęcia czy zaparcia. Są to typowe dolegliwości ciążowe.
    Błonnik można dostarczać w diecie, jednak ze względu na stopień przetworzenia spożywanych produktów (np. produkty z białej mąki są już w dużym stopniu przetworzone) nie mamy gwarancji dostarczenia go w odpowiedniej ilości. Warto więc pomyśleć o suplementacji wysokiej jakości naturalnymi mieszankami ziaren, jak na przykład Błonnik Witalny.
    Zachęcam do lektury tematu na stronie internetowej czystejelito.eu.

    Pozdrawiam serdecznie
    Jolanta Piwowarczyk
    Online Ekspert marki Mapa Zdrowia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>