„Gdzie jest bobas?” – czyli jak bawić się z niemowlakiem

niemowlakOkres niemowlęctwa, przypadający na pierwszy rok życia dziecka, charakteryzuje się najszybszym w trakcie życia tempem rozwoju. W tym niezwykle intensywnym czasie powinniśmy wspomóc nasze dziecko w przełamywaniu kolejnych barier. Sposobem, by to osiągnąć, jest zabawa. Rozwija ona także, równie ważną jak postępy dziecka, więź łączącą ją z bliskimi osobami. Ponadto jest to także dający wiele radości sposób spędzania czasu. Jednak by zabawa dawała rezultaty, nie wprawiała dziecka w dezorientacje lub była poza jego możliwościami należy bardzo starannie dopasować ją do aktualnego rozwoju dziecka.

Wrażliwość na bodźce

Już kilkudniowy noworodek może z odległości 20cm dostrzec twarz osoby. Reaguje też na intensywne światło. Potem zaczyna uśmiechać się na widok znanej twarzy i dostrzegać barwy, a około 4-5tego m-ca zwraca głowę w kierunku źródła dźwięku. W tym czasie znaczenie ma tylko modulacja, poszczególne słowa zaczynają nabierać znaczenia dopiero po 8-9tym m-cu. W IV kwartale uczy się też poznawać przedmioty i ich cechy.

Rozwój fizyczny

W przeciągu roku następuje trzykrotny przyrost wagi oraz znaczny wzrost niemowlęcia. Rozwija się również motoryka. Początkowo jest to „zaledwie” utrzymywanie sztywno głowy, jednak od 5-6tego miesiąca rozwój następuje bardzo szybko. Kolejno uczy się siedzieć, obracać, kręcić głową, raczkuje, stoi samodzielnie, aż wreszcie stawia pierwsze kroki. Równolegle rozwija się umiejętność manipulacji, pozwalająca chwytać i bawić się przedmiotami.

Rozwój emocjonalny

Początkowo emocje wyrażane przez nasze dziecko wiążą się przede wszystkim z jego potrzebami. Dopiero ok. 4 m-ca zaczyna rozpoznawać znane sobie osoby, a od 7mego zwraca na siebie uwagę, gdy przestaje być obiektem zainteresowania (kolejno gaworzeniem, płaczem a potem ruchami). Przez cały okres rozwoju niemowlęcia ważne jest, by w jego towarzystwie odnosić się życzliwie, co powoduje radość. W przeciwnym razie reaguje strachem.

Dobór zabaw

W związku z opisanymi powyżej możliwościami niemowląt na każdym z etapów rozwoju, oraz ich potrzebami emocjonalnymi, dobór zabaw będzie zależny od wieku oraz indywidualnych potrzeb dziecka. Poniżej zamieszczamy opis zabaw od tych dla najmłodszych do tych dla rocznych pociech.

Zabawa z noworodkiem

Zaraz po przyjściu na świat Twoja pociecha narażona jest na ogromną ilość nowych bodźców. Dlatego trzeba zapewnić jej jak najbardziej komfortowe zabawy. Nie umieszczaj zbyt wielu przedmiotów na karuzeli; nawet jeden sprawi dziecku frajde. Wprowadź też zabawy będące pomostem pomiędzy bezpiecznym rozwojem w brzuchu mamy, a nowym nieznanym światem. Huśtaj swoje dziecko, kładź na swoim brzuchu czy weź z nim ciepłą kąpiel, a na pewno będzie szczęśliwe. Nie zapomnij też jak najczęściej pokazywać mu swoją twarz, by wzmocnić łączącą was więź.

Pierwsze pół roku

To czas by zacząć rozmawiać ze swoją pociechą. Początkowo będzie to mowa niewerbalna, a więc strojenie min. Wykrzywiaj twarz na różne, możesz także przedrzeźniać dziecko. Po pewnym czasie malec zacznie wydawać różne dźwięki. Odpowiadaj mu tym samym, a potem sama zacznij gaworzyć. Dobrym rozwiązaniem będzie też łaskotanie, delikatne podszczypywanie czy dmuchanie na dziecko. Gdy dziecko osiąga 3 m-ce zaczyna poznawać swoje możliwości fizyczne, więc warto by zabawy wspierały jego rozwój. Pomóż mu wykonać rowerek, delikatnie zginając mu nogi i poruszając nimi naprzemiennie, zrób mu samolocik delikatnie unosząc go nad sobą albo powoli zbliżaj maskotkę do dziecka by mógł ją chwycić. Pozwól mu też dotykać swoją twarz, by poznał Cię w nowy sposób. Przez cały czas mów do pociechy, co się dzieje. Wszystkie rymowanki, w których bawisz się rączkami, nóżkami czy brzuszkiem malca, też są wskazane.

W drodze do roczku

Dziecko staje się gadatliwe, aktywne, uwielbia dotykać, hałasować i odkrywać. Dlatego dostarcz mu jak najwięcej możliwości przeprowadzania badań i zwiedzania. Pozwól mu poznawać różne przedmioty, które np. włożyłaś wcześniej do worka, wyjaśniaj skąd pochodzą dźwięki, jakie rozlegają się w mieszkaniu, naucz bębnić łyżką o stół i zachęcaj do ruchu, np. goń je na czworaka albo umieść atrakcyjna zabawkę kawałek od niego. W tym okresie przede wszystkim staraj się pokazać mu świat; czytaj z nim książeczki, wychodź na spacery i ucz jak używać różnych przedmiotów, ustawiać je na sobie, otwierać, wkładać rzeczy do środka. To też najwyższy czas, by zacząć uczyć pociechę dzielenia się (zachęcając dziecko by oddało Tobie zabawkę, następnie je nagradzając) i sprzątania po sobie (wkładanie zabawek do pudełka).

Akcesoria

Urozmaiceniem zabaw, bądź też chwilą wytchnienia, są różnego rodzaju zabawki dla niemowląt. Szeroki wachlarz produktów, np. maskotki, grzechotki, gryzaki, maty czy huśtawki sprawiają, że dla każdego malucha znajdzie się coś odpowiedniego. Warto więc zapoznać się z coraz bogatszą, dostępną na rynku ofertą.

Podziel się z innymi!

2 Responses to „Gdzie jest bobas?” – czyli jak bawić się z niemowlakiem

  1. Mailite pisze:

    A ja chciałam się pochwalić super zdjęciami mojego szkraba: http://ewelinabaranska.pl/fotografia-noworodkowa/#6 Mój synek wręcz kocha aparat. Po co mu zabawki gdy można się uśmiechać do zdjęć? :D

  2. Patrycja_mama_Antka pisze:

    Ja z córunię zabawiam w czasie kąpieli:) Wtedy tak fajnie się śmieje:) Szczególnie lubi zabawę w pocałunek eskimoska, którą znalazłam na stronie OKT kids w Kąciku Rodzica. Parę inspiracji: www.okt-kids.pl/exercise,main,0.html :)

Odpowiedz na „MailiteAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>